Elevsamtaler

Elevsamtalepolitik på Egå Gymnasium

Baggrund  – tænkt i følgende sammenhæng

  • indslusningssamtaler med studievejlederne
  • udslusningssamtale mulig med studievalg øst
  • gerne en midtvejssamtale

Formål

  • midtvejsevaluering
  • selvevaluering af arbejdsindsats og udbytte – bevidstgøre eleverne om deres egen læring
  • affdækning af almene studiekompetencer ikke særfaglige
  • de bliver betydningsfulde

Hvornår – midt i 2.g

Hvor længe – 10 min pr. elev

Hvem 

  • teamlærerne i en lektion
  • det kan være individuelle samtaler eller i grupper
  • teamet bestemmer selv hvilken form samtalerne skal have

Tema: Læring og arbejdsindsats

Lærers opgave

  1. at skabe en anerkendende stemning
  2. at lytte med empati
  3. at stille åbne og nysgerrige spørgsmål
  4. at gentage nøgleord/sætninger i samtalens forløb
  5. at være sparsom med ”gode råd”
  6. at opsummere løbende

Her er vedlagt inspirationsforløb, hvor man kan bruge det hele eller dele heraf efter eget valg