08.06.2015

1b matematik A til for premiære på "Skulpture by the Sea 2015".

Da sommeren torsdag for alvor ramte Danmark, tilbragte 1b matematik A hele dagen på udstillingen Sculpture by the Sea...

...som udfolder sig mellem Tangkrogen og Ballehage. Her kreerede eleverne en byge af matematikopgaver, der efterfølgende blev løst af modstanderne. Her er et par eksempler:

Skulptur 1: koordinater: 56.122400 , 10.222413

Spørgsmål 1: bestem et udtryk for den regulære ottekants omkreds udtrykt ved grundlinjen.

Spørgsmål 2: bestem et udtryk for den regulære ottekants areal udtrykt ved diagonalen og grundlinjen ved hjælp af Herons formel: 

s=(a+b+c)/2

A=\sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c))

Spørgsmål 3: bestem arealet når grundlinjen er 4.

Snedigt spørgsmål: hvis diamanter er pigers bedste ven, er piger så diamanters bedste ven? 


Skulptur 2: Koordinater: 56.1244, 10.2188

Opgave 1: Hvor stort er arealet af gangbroen?

Opgave 2: Hvor mange grader (taget fra centrum, som vi antager er stangen) fylder stranden? Vi antager at radius er 30.

Opgave 3: Find cirklens centrum og radius: X^2 - 112x + y^2 - 20y + 2336 = 0

Opgave 4: Hvor mange gange står der "Århus tech" på broen?

Skulptur 3: Koordinater: 56.1214, 10.2243

Spørgsmål 1: Hvor stor er overfladen af hele figuren? Vi antager at en plade har højden 2 meter, bredden 3,5 meter og tykkelsen 10 cm.

Spørgsmål 2: Hvor stort er rumfanget af figuren?

Opgave 3: Hvor stor er vinklen, som ligger mellem længderne fra skulptur til flag og skulptur til enden af badebroen?

Opgave 4: Hvor mange gange kan du se dig selv, når du står i et af hjørnerne?


Skulptur 4: koordianter 56.128982 , 10,213825

Spørgsmål 1: Find afstanden mellem de to nordligste ankre. Vi tillader en afvigelse på to meter.

Spørgsmål 2: find afstanden mellem de to sydligste ankre. Svaret angives i hele meter.

Spørgaamål 3: hvad er arealet af trekanten dannet af de tre ankre?

Spørgsmål 4: Snedigt spørgsmål: hvad fremstår umiddelbart kontralogisk ved skulpturen og hvorfor? 

Selfie-genren blev udforsket - bemærk hvor fint det valgte kunstværker indgår:

"To bllieder"

Og således gik kunst og matematik op i en højere enhed.

/Elisabeth Husum